De kinderen van het vierde leerjaar hebben zelf een kunstvorm uitgekozen en zijn aan het werk gegaan met prachtige resultaten als gevolg!

Op donderdag 24 januari 2019, tijdens de Vogeltelweek voor Scholen, hebben we de vogels op onze speelplaats geteld. We zagen enkele kraaien, een duif en merels, maar meer dan een 10-tal vogels zagen we niet. 
Dus... is onze speelplaats een aantrekkelijke plek voor vogels? Helaas niet. Dankzij de kinderen van de 2de kleuterklas hebben de vogels als wel veel lekkers, maar veel groen en schuilplaatsen zijn er niet. Wie weet komt dat ooit nog...   
#buurnatuur #MOSschool #vogeltelweek

Wist je dat... we met het vierde leerjaar rond de vlinder werken? Welke soorten er zijn, de bouw, de metamorfose... 
MAAR... we kwamen ook tot de ontdekking dat de insecten (en dus ook de vlinder) bedreigt zijn door de klimaatopwarming. 
Dankzij onze achtergrond kennis beslissen we om:
* van een gazonstrook een bloemrijke gazon te maken. 
* bloemen in vrije zones te planten.
* vlinderhuisjes te bouwen en te beschilderen.
* te sensibiliseren en op te fleuren met borduurwerkjes. 
De kinderen kiezen zelf aan welke activiteit ze het liefst willen deelnemen. 
#vlinder #jaarthema #zaaitijd #planttijd #ervaringsgericht 

We leerden in de WO lessen de kringloop van het water en het belang van water voor mens en natuur.  Om hierover nog meer te weten te komen trekken we naar Hidrodoe. Daar ontdekken we op een leuke manier de wondere wereld van water. Leuk en leerrijk!
Na de middaglunch trekken we naar het Netepark om er te gaan schaatsen. Daar ervaren we water in een bevroren vorm.

De kinderen van het vierde leerjaar hebben deze week bezoek gehad van een verrassend groepje oma’s. 

In onze taallessen leerden we over “snoezelen en doezelen”. Als afsluiter brachten we een bezoek aan de snoezelruimte van Marckdal. Hier genoten we van geluid, licht, beweging, … en kwamen we volledig tot rust. 

Via onderstaande afbeelding kan je verder klikken naar de Yurl's pagina van het vierde leerjaar.