Vrije Basisschool Merksplas

Facebook Image

L4

Soms vragen kinderen zich wel eens af waarom ze zoveel moeten kennen: onderwerp en persoonsvorm, breuken, de buurgemeenten van Merksplas, …
Wel, omdat deze leerstof toch wel belangrijk kan zijn in het latere leven.
We hebben dan ook aan de ouders van onze kinderen gevraagd of ze daar iets over wilden komen vertellen.
De mama van Daan en Lies Braspenning was onze eerste ‘geheime gast’. De kinderen wisten van niets!
Deze mama vertelde dat het leren van breuken en het werken met de weegschaal toch heel belangrijk is als je voor je kindjes een lekkere chocoladecake wilt bakken.
Met bloem, eieren, weegschaal en mixer legde de mama stap voor stap uit wat je moet doen als er in het recept ¼ van 1 kg staat. Rekenen natuurlijk!
We kregen nog enkele tips mee om de cake nog lekkerder te maken!
Bedankt , mama, voor je bezoek!
Hopelijk mogen we nog enkele geheime gasten verwachten…

Tijdens het w.o. thema ‘op speurtocht in de berm’ trekken we er natuurlijk op uit. We onderzoeken allemaal een stukje berm en bekijken daar de plantengroei, welke dieren er zoal leven en hoe de grond er uit ziet. Een aangename start voor alweer een leerrijk thema! 

Het vierde leerjaar heeft zich de laatste weken helemaal ingeleefd in het thema ‘kunst’.
Alle kinderen kozen een eigen kunstvorm uit en gingen zelf aan de slag.
Vandaag wandelden we met z’n allen door het museum en kregen daarbij uitleg van elke kunstenaar.
Waw, knappe resulaten!!! 

De tweede graad heeft genoten van het toneel over gevoelens.
In de klas wordt dit verder besproken en uitgewerkt.
In het vierde leerjaar kadert dit mooi binnen het w.o. thema ‘wakannekik’ waarbij we bekijken welke talenten we hebben. 

Op woensdag 28 februari houden de kinderen van het vierde leerjaar een Belgisch dagje. De kinderen komen verkleed in de Belgische driekleur naar school. Ze ontvangen het échte Belgische vorstenpaar!
In de klas gaan ze creatief te werk. Er worden Belgische wafels gebakken. De kinderen verzinnen nieuwe teksten op de Brabançonne en begeleiden dit met instrumenten. De overleden koningen worden tot leven gewekt met de I-pads. De kinderen maken toneeltjes over wonderlijke verhalen van België. Voor vorst, voor vrijheid en voor recht, voor worst, voor friet met mayonaise!